Barnas psykososial miljø i barnehagen.
Et trygt og godt barnehagemiljø.
Barna skal selvfølgelig ha et trygt og godt barnehagemiljø. Personalet og foreldrene samarbeider forebyggende ved å ha inkludering og “voksne skaper vennskap” som tema på alle foreldremøter. Se “Foreldre antimobbing”
Et godt barnehagemiljø er mer enn fravær fra mobbing og andre krenkelser, og handler om inkludering, tilhørighet og omsorg.
“Barnehagen skal fremme vennskap og fellesskap
Sosial kompetanse er en forutsetning for å fungere godt sammen med andre og omfatter ferdigheter, kunnskaper og holdninger som utvikles gjennom sosialt samspill. I barnehagen skal alle barn kunne erfare å være betydningsfulle for fellesskapet og å være i positivt samspill med barn og voksne. Barnehagen skal aktivt legge til rette for utvikling av vennskap og sosialt fellesskap. Barnas selvfølelse skal støttes, samtidig som de skal få hjelp til å mestre balansen mellom å ivareta egne behov og det å ta hensyn til andres behov.” (Rammeplan for barnehagen)
Nulltoleranse
Nulltoleranse handler om at vi i barnehagen ikke godtar krenkelser, og (selvfølgelig) griper inn om barn blir utsatt for dette.
Nulltoleranse handler om forebygging, det beste er å sørge for at de negative situasjonen ikke skjer, og at uheldige samspillsmønstre ikke oppstår.
Her er voksenrollen viktig, den autorative voksenstilen:
- vår væremåte med å skape varme relasjoner til barna og arbeide med relasjonene mellom barna- positiv relasjonsbygging
-tydelighet ved å gripe inn og hjelpe barna når vi ser ting går i feil retning.
- autorativ voksenstil: å være en varm, men tydelig voksen i møte med barna.
Aktivitetsplikten.
Det er barnets egen opplevelse som skal legges til grunn når barnehagen skal ta stilling til om barnet har et trygt og godt barnehagemiljø, og skal vurdere om aktivitetsplikten skal utløses.
Aktivitetsplikten gir relativt detaljerte anvisninger for hvordan de voksne I barnehagen skal handle når vi har kjennskap til eller mistanke om at ett eller flere barn ikke har det trygt og godt I barnehagen.
Stikkord aktivitetsplikt:
- Undersøke
- Sett inn faglig gode tiltak.
- Samarbeid med hjemmet.